Hungária körút 137.
Fax: +36-1-9200-096
Tel.: +36-1-9200-095
Email: info@tenderekhaza.hu
A TECHNOLÓGIAI FEJLESZTÉST EREDMÉNYEZŐ BERUHÁZÁSOK ÚJ ESZKÖZBESZERZÉSÉNEK a támogatása
NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM PÁLYÁZATI FELHÍVÁSA A TECHNOLÓGIAI FEJLESZTÉST EREDMÉNYEZŐ BERUHÁZÁSOK ÚJ ESZKÖZBESZERZÉSÉNEK TÁMOGATÁSÁRA 2011. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázatot hirdet a területfejlesztéssel és fejlesztéspolitikával összefüggő feladatokat szolgáló előirányzat felhasználásának részletes szabályairól szóló 35/2011. ( VII. 7. ) NFM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 12. §-ának (1) bekezdése, valamint a 15. §-ának (1) bekezdése alapján technológiai fejlesztést eredményező beruházások új eszközbeszerzésének támogatására. 1.1. A pályázati konstrukció alapvető célja az Új Széchenyi Terv prioritásaival szorosan összhangban álló, az elmaradottabb térségek gazdaságának fellendítését és foglalkoztatásának növelését szolgáló, európai uniós forrásból nem finanszírozható, technológiai fejlesztést eredményező beruházásként új eszköz beszerzésének támogatása. 1.2. Jelen pályázat keretében új eszközbeszerzés alatt a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: számviteli törvény) 26. § (4) bekezdése értelmében az alábbi tárgyi eszközöket kell érteni: műszaki berendezések, gépek, járművek között a rendeltetésszerűen használatba vett, üzembe helyezett, a vállalkozó tevékenységét közvetlenül szolgáló erőgépek, erőművi berendezések, egyéb gépek, berendezések, műszerek és szerszámok, szállítóeszközök, hírközlő berendezések, számítástechnikai eszközök, a tevékenységi profilt meghatározó vasúti, közúti, vízi- és légiközlekedési eszközök. 1.3. A pályázónak a támogatás ellenében foglalkoztatási és fenntartási kötelezettséget kell vállalnia. A pályázat meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló keretösszeg: 222 000 000 Ft, amelyet a területfejlesztéssel és fejlesztéspolitikával összefüggő feladatokat szolgáló előirányzat 2011. évi kerete biztosít. 3.1. Pályázhat az a mikrovállalkozásnak minősülő vállalkozás, amelynek beruházása a területfejlesztési szempontból kedvezményezett, komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségben fekvő, vidékies besorolású településen valósul meg, melyben az állandó népesség száma 2010. január 1-jén nem haladta meg az 5000 főt, vagy népsűrűsége 100 fő/km2-nél kevesebb volt. Az érintett települések listáját a pályázati felhívás 1. számú melléklete tartalmazza. Mikrovállalkozás fogalma alatt a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3. §-ának (3) bekezdése szerint mikrovállalkozásnak minősülő vállalkozás értendő, amely esetén a) összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, és b) éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg. 3.2. A mikrovállalkozás fenti mutatók szerinti ellenőrzése az utolsó összevont (konszolidált) beszámoló, ennek hiányában éves beszámoló vagy egyszerűsített éves beszámoló szerint történik. Ennek megfelelően a pályázó köteles benyújtani a pályázat 13. számú mellékleteként: a) utolsó összevont (konszolidált) beszámolót, vagy b) éves beszámolót vagy c) egyszerűsített éves beszámolót. 3.3. Egyéni vállalkozás esetén az egyéni vállalkozás mikrovállalkozásként történő ellenőrzése a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. tv. törvényben előírt bevallás szerint és a foglalkoztatotti létszám alapján történik. Ebben az esetben a pályázó köteles benyújtani a pályázat 14. számú mellékleteként a személyi jövedelemadóról szóló törvényben előírt bevallását. 3.4. Amennyiben az egyéni, illetve a társas vállalkozás működési ideje a pályázat benyújtásának időpontjában 1 évnél rövidebb, az adatokat éves szintre kell vetíteni. 3.5. Éves beszámolóval, egyszerűsített éves beszámolóval, összevont (konszolidált) beszámolóval, illetve a személyi jövedelemadóról szóló törvényben előírt bevallással nem rendelkező újonnan alapított vállalkozás esetében a projekt megvalósítási és üzemeltetési időszakára vonatkozó üzleti tervet kell figyelembe venni. Ebben az esetben a pályázó köteles benyújtani a pályázat 12. számú mellékleteként a 2011. évre vonatkozó üzleti tervét. 4.1. Érvénytelen a benyújtott pályázat, amennyiben a) azt pályázni nem jogosult pályázó nyújtotta be, b) a pályázatot határidőn túl nyújtották be, vagy c) a hiánypótlásnak a kedvezményezett nem, vagy nem megfelelően tesz eleget vagy a megadott határidőn túl nyújtja be. Az érvénytelenséggel összefüggő eljárási tudnivalókat a 10.3. pont tartalmazza. a) amely a pályázatában bemutatott projekt megvalósítására a Rendelet alapján meghozott támogatói döntés időpontjáig az államháztartás alrendszereiből támogatást nyert; b) amely a beruházást, illetve a fejlesztést olyan ingatlanon kívánja működtetni, amely a pályázat benyújtásának időpontjában nem per- és igénymentes, kivéve, ha a pályázó az igény jogosultja, vagy bérelt ingatlan esetében a bérleti szerződés kizárólagos joggal biztosítja a támogatással létrehozott eszköz üzemeltetésének lehetőségét legalább a Rendeletben előírt fenntartási kötelezettség idejére; c) amely nem járul hozzá ahhoz, hogy a nevét, a támogatással megvalósul projekt címét, a támogatási összeget, a projekt megvalósulási helye szerinti település nevét nyilvánosságra hozzák (Pályázati adatlap 1. számú melléklet 9. sz. nyilatkozat); d) amely nem nyilatkozik arról, hogy a pályázat szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának a Rendeletben meghatározott szervek által történő ellenőrzéséhez hozzájárul (Pályázati adatlap 1. számú melléklet 11. sz. nyilatkozat); e) amelynek pályázatában bemutatott projekt kizárólag a projekt előkészítésével kapcsolatos tevékenységeket tartalmaz vagy f) amelynek pályázatában bemutatott projekt pályázat benyújtásakor meglévő kapacitások megőrzésére, fenntartására irányul vagy g) amelynek pályázatában bemutatott projekt megvalósításához a központi költségvetésből vagy az Európai Unió által finanszírozott támogatások rendszerében beruházási célú támogatást kapott; h) amely a Pályázati Adatlap 1. számú melléklet 13. sz. nyilatkozatát nem írja alá, i) a támogató által jelen felhívásban illetve a Rendeletben meghatározott mértékű saját forrásról nem nyilatkozik az Ámr. 113. § (3) bekezdés aa) pont szerinti módon j) amely az Ámr. 113. § (1) - (3) bekezdése által előírt, jelen pályázati adatlap 1. számú mellékletében szereplő nyilatkozatok valamelyikét nem teszi meg; k) amely a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 6. §-a alapján nem részesíthető költségvetésből nyújtott támogatásban. a) amelynek tevékenysége folytatásához – amennyiben a tevékenység folytatása engedélyhez kötött - szükséges jogerős hatósági engedélyekkel nem rendelkezik a pályázat benyújtásakor; b) a támogató által jelen felhívásban illetve a Rendeletben meghatározott mértékű saját forrás nem áll rendelkezésére; c) amelyről hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a támogatási döntés szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis, vagy megtévesztő adatot szolgáltatott a pályázat benyújtásakor, vagy ilyen nyilatkozatot tett, d) amely csőd-, felszámolási, végelszámolási vagy egyéb - a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott - eljárás alatt áll; e) amelynek esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása van, kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett; f) amely a támogatás iránti pályázat benyújtását megelőző három naptári éven belül az államháztartás alrendszereiből, az Európai Unió előcsatlakozási eszközeiből, vagy a strukturális alapokból juttatott valamely támogatással összefüggésben a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségét nem vagy csak részben teljesítette, kivéve a vis maior esetét; g) amely az Ámr. 113. § (1) - (3) bekezdése értelmében a támogatási szerződés megkötésének feltételeként meghatározott nyilatkozatokat visszavonja, vagy az Ámr., a Rendelet és jelen pályázati felhívás által a szerződéskötés feltételeként előírt dokumentumokat nem nyújtja be; h) amennyiben e pályázat keretében támogatásban részesül, a számára korábban megítélt támogatásról nem mond le, vagy igényét nem vonja vissza és visszavonását a támogatási szerződés megkötése előtt nem igazolja; i) amely nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok - államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 15. §-ában meghatározott - általános és különös feltételeinek, illetőleg ezen feltételek fennállását nem, vagy nem a külön jogszabályban meghatározott módon igazolják; V. A támogatás formája 5.1. A támogatás formája: vissza nem térítendő támogatás. 5.2. A pályázat keretében kizárólag csekély összegű támogatás nyújtható. 5.2.1. A csekély összegű támogatást kizárólag a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelettel (HL L 379/5, 2006.12.28.) összhangban lehet nyújtani. 5.2.2. Az adott pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év alatt a kedvezményezett vállalkozásnak bármilyen forrásból csekély összegű támogatási jogcímen odaítélt támogatások támogatástartalma nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, a közúti szállítási ágazatban a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget. 5.2.3. A csekély összegű támogatás nyújtásának feltétele, hogy a kedvezményezett nyilatkozzon az adott pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év alatt a részére odaítélt csekély összegű támogatások támogatástartalmáról. 5.2.4. A csekély összegű támogatás ugyanazon elszámolható költségek vonatkozásában nem halmozható más állami támogatással, amennyiben az így halmozott összeg meghaladná a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendeletben (általános csoportmentességi rendelet – HL L 214/3., 2008.8.9.) vagy az Európai Bizottság határozatában meghatározott támogatási intenzitást. 5.2.5. A kedvezményezett köteles a csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatáshoz kapcsolódó minden iratot az odaítélést követő 10 évig megőrizni és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén azokat bemutatni. 5.2.6. Csekély összegű támogatás nyújtható valamennyi ágazat vállalkozásai számára az alábbi kivételekkel: a) a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatálya alá tartozó, halászathoz vagy akvakultúrához kapcsolódó tevékenységet végző vállalkozásoknak nyújtott támogatás; b) az Európai Unió működéséről szóló Szerződés I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásoknak nyújtott támogatás; c) az Európai Unió működéséről szóló Szerződés I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékek feldolgozásában és forgalmazásában tevékeny vállalkozásoknak nyújtott támogatás az alábbi esetekben: 1. amennyiben a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy az érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, 2. amennyiben a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ; d) harmadik országokba vagy tagállamokba irányuló exporttal kapcsolatos tevékenységek támogatása, nevezetesen az exportált mennyiségekhez közvetlenül kapcsolódó támogatás; értékesítési hálózat kialakításával és működtetésével vagy exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokkal kapcsolatos támogatás; e) az import áruk helyett hazai áru használatától függő támogatás; f) a 2010/787/EU tanácsi határozat értelmében a szénágazatban tevékenységet folytató vállalkozásoknak nyújtott támogatás; g) a teherszállító járművek megvásárlására a kereskedelmi fuvarozás terén működő vállalkozások számára nyújtott támogatás; h) a nehéz helyzetben lévő vállalkozásoknak nyújtott támogatás.” 5.2.7. A támogatás nyújtásakor az adott pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év alatt nyújtott csekély összegű támogatás teljes összegét kell figyelembe venni. A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékre kell diszkontálni. VI. Az igényelhető támogatás mértéke A támogatás maximális mértéke a projekt elszámolható összköltségének legfeljebb 70 %-a. Igényelhető támogatás mértéke Összeg Minimum 1 millió forint Maximum 10 millió forint VII. Saját forrás mértéke 7.1. A pályázónak a projekt összes költségének legalább 30 %-át elérő saját forrással kell rendelkeznie. 7.2 A saját forrás igazolásának érdekében a pályázó köteles benyújtani az alábbi dokumentumokat: a) pályázathoz: - nyilatkozatát arról, hogy a Támogató által jelen pályázati felhívásban illetve Rendeletben meghatározott mértékű saját forrás rendelkezésre áll, b) a támogatási szerződés megkötéséhez: - számlapénz, bankbetét esetén: számlavezető pénzforgalmi szolgáltató igazolását, értékpapír banki igazolás másolatát, - hitel esetén: hitelszerződést, - kölcsön esetén: tagi kölcsön- szerződést, magánkölcsönre vonatkozó szerződést. VIII. Elszámolható költségek 8.1. A projekt költségének a számviteli törvény 47. § és 48. §, valamint 51. §-a szerinti bekerülési értéke: 8.1.1. A projekt költségvetésében kizárólag a számviteli törvény 26. § (4) bekezdése szerinti új műszaki berendezések, gépek, járművek bekerülési értéke támogatható. 8.1.2. Új eszközbeszerzés alatt a számviteli törvény 26. § (4) bekezdése értelmében az alábbi tárgyi eszközöket kell érteni: műszaki berendezések, gépek, járművek között a rendeltetésszerűen használatba vett, üzembe helyezett, a vállalkozó tevékenységét közvetlenül szolgáló erőgépek, erőművi berendezések, egyéb gépek, berendezések, műszerek és szerszámok, szállítóeszközök, hírközlő berendezések, számítástechnikai eszközök, a tevékenységi profilt meghatározó vasúti, közúti, vízi- és légiközlekedési eszközök. 8.1.3. A számviteli törvény 47. §-ának (1) bekezdése értelmében az eszköz bekerülési (beszerzési, előállítási) értéke az eszköz megszerzése, létesítése, üzembe helyezése érdekében az üzembe helyezésig, a raktárba történő beszállításig felmerült, az eszközhöz egyedileg hozzákapcsolható tételek együttes összege. A bekerülési (beszerzési) érték az engedményekkel csökkentett, felárakkal növelt vételárat, továbbá az eszköz beszerzésével, üzembe helyezésével, raktárba történt beszállításával kapcsolatban felmerült szállítási és rakodási, alapozási, szerelési, üzembe helyezési, közvetítői tevékenység ellenértékét, díjait (ezen tevékenységeknek saját vállalkozásban történt végzése esetén az 51. § szerinti közvetlen önköltség aktivált értékét), a bizományi díjat, a beszerzéshez kapcsolódó adókat és adójellegű tételeket, a vámterheket foglalja magában. 8.1.4. A 47. § (2) bekezdésben foglaltak szerint a bekerülési (beszerzési) érték részét képezi - az (1) bekezdésben felsoroltakon túlmenően - az eszköz beszerzéséhez szorosan kapcsolódó a) illeték [vagyonszerzés (ajándék, öröklés, adásvétel, csere után járó) illetéke], b) az előzetesen felszámított, de le nem vonható általános forgalmi adó, c) a jogszabályon alapuló hatósági igazgatási, szolgáltatási díj, d) az egyéb hatósági igazgatási, szolgáltatási eljárási díj (környezetvédelmi termékdíj, szakértői díj), e) a vásárolt vételi opció díja [a 61. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével]. 8.1.5. A 47. § (4) bekezdés alapján az (1) bekezdés szerinti bekerülési (beszerzési) érték részét képezi a) az eszköz beszerzéséhez, előállításához közvetlenül kapcsolódóan igénybe vett hitel, kölcsön aa) felvétele előtt fizetett - a hitel, a kölcsön feltételként előírt - bankgarancia díja, ab) szerződésben meghatározott, a hitel igénybevétele miatt fizetett kezelési díj, folyósítási jutalék, a hitel igénybevételéig felszámított rendelkezésre tartási jutalék, ac) szerződés közjegyzői hitelesítésének díja, ad) felvétele után az eszköz üzembe helyezéséig, raktárba történő beszállításáig terjedő időszakra elszámolt (időszakot terhelő) kamat; b) a beruházáshoz közvetlenül kapcsolódó - az eszköz üzembe helyezéséig terjedő időszakra elszámolt (időszakot terhelő) - biztosítási díj; továbbá c) a beruházáshoz, a vagyoni értékű joghoz közvetlenül kapcsolódó - devizaszámlán meglévő devizakészlettel nem fedezett - devizakötelezettségnek az eszköz üzembe helyezéséig terjedő időszakra elszámolt árfolyamkülönbözete, függetlenül attól, hogy az árfolyamnyereség vagy árfolyamveszteség; valamint d) a beruházás megkezdését megelőző 6 hónapon belüli, számlával igazolt és megfizetett, a beruházás tervezésével és előkészítésével kapcsolatban felmerült költségek elszámolható költségnek minősülnek. 8.1.6. A 47. § (7) bekezdés értelmében a tárgyi eszköz biztonságos üzemeltetéséhez, rendeltetésszerű használatához szükséges - és a tárgyi eszköz beszerzésével egy időben vagy annak üzembe helyezéséig beszerzett - tartozékok, tartalék alkatrészek beszerzési értéke - függetlenül attól, hogy az a tárgyi eszköz számlázott értékében vagy külön számlában jelenik meg - a tárgyi eszköz bekerülési (beszerzési) értéke részének tekintendő. 8.1.7. Az 51. § (1) bekezdésében foglaltak szerint az eszköz bekerülési (előállítási) értékének részét képezik azok a költségek, amelyek a) az eszköz (termék) előállítása, üzembe helyezése során közvetlenül felmerültek, b) az előállítással bizonyíthatóan szoros kapcsolatban voltak, továbbá c) az eszközre (termékre) megfelelő mutatók, jellemzők segítségével elszámolhatók (együttesen: közvetlen önköltség). Az 51. § (3) bekezdése alapján az előállítási költségek között kell elszámolni [és így a bekerülési (előállítási) érték részét képezi] az idegen vállalkozó által megvalósított beruházáshoz a beruházó által biztosított (az idegen vállalkozó felé nem számlázott) vásárolt anyag bekerülési (beszerzési) értékét, továbbá a saját előállítású termék, nyújtott szolgáltatás közvetlen önköltségét a vásárolt anyag, a saját előállítású termék tényleges beépítésekor, a szolgáltatásnyújtással egyidejűleg. Az 51. § (4) bekezdésében foglaltak szerint értékesítési költségeket és az előállítással közvetlen kapcsolatba nem hozható igazgatási és egyéb általános költségeket - az eszközértékelés alapjául szolgáló - közvetlen önköltség nem tartalmazhat. 8.1.8. A 47. § (3) bekezdésben foglaltak szerint a bekerülési (beszerzési) értéknek nem része a levonható előzetesen felszámított általános forgalmi adó, továbbá az általános forgalmi adóról szóló törvény szerint ellenérték arányában megosztott előzetesen felszámított általános forgalmi adó le nem vonható hányada. A beruházáshoz kapcsolódó, véglegesen kapott támogatás összege nem csökkenti az eszköz bekerülési (beszerzési) értékét. 8.2. A jelzálogjog formájában nyújtott biztosíték esetén a jelzálogszerződés közokiratba foglalásának számlával igazolt költsége 8.3. A támogatás visszaigényelhető általános forgalmi adó megfizetésére nem használható fel. Amennyiben a pályázónak a támogatással megvalósuló beruházással kapcsolatosan általános forgalmi adó levonási joga nincs, a beruházásra jutó általános forgalmi adó teljes összege a támogatás szempontjából elismerhető költségnek minősül. Pályázónak ÁFA levonási jogosultságára vonatkozóan a pályázatban nyilatkoznia kell. Amennyiben a nyilatkozatában megjelölttől eltérő adózási módot választ vagy a nyilatkozott adózási mód nem egyezik a pályázati adatlap I. pontjában megadottakkal, úgy az abból fakadó esetleges költségtöbbletet saját forrásból kell biztosítani, illetve a támogatást csökkentett összegben veheti igénybe az eredeti teljes összegű beruházás megvalósítása mellett. IX. A projekt megkezdése, megvalósítás időtartama 9.1. Támogatást a Magyar Államkincstár beruházás megvalósítási helye szerint illetékes megyei Igazgatóságához történő benyújtását megelőzően megkezdett projektre nem lehet igényelni. 9.2. A beruházást a pályázat benyújtásának napját követő naptól a pályázó saját kockázatára megkezdheti, azonban a támogatás oda nem ítélése, vagy csökkentett mértékben való odaítélése esetén kifogással nem élhet. 9.3. Projekt megkezdésének minősül: 9.4. A támogatott projekt megvalósítását a pályázónak legkésőbb 2012. május 31-ig be kell fejeznie és kezdeményeznie kell a támogatás igénybevételét a Magyar Államkincstárnál. X. A pályázati dokumentáció elérhetősége, a pályázatok benyújtásának helye, határideje, tartalma 10.1. A pályázati dokumentáció elérhetősége: http://www.kormany.hu/hu/dok?source=7&type=206&year=2011#!DocumentSearch 10.2 A pályázónak a pályázat benyújtásakor nem kell pályázati díjat fizetnie. 10.3. A pályázatot - amely tartalmazza az értelemszerűen kitöltött, cégszerű aláírással ellátott Pályázati Adatlapot, valamint a csatolandó mellékleteket – összetűzve, dossziéban lefűzve 1 eredeti és 1 másolati példányban, valamint a pályázati adatlapot word formátumban elektronikus adathordozón 1 példányban (CD-n), 2011. október 3-ig személyesen vagy postai úton lehet benyújtani a Magyar Államkincstár területileg illetékes Igazgatóságaihoz. 10.3.1. Személyes benyújtásra munkanaponként 9-15 óráig van lehetőség, előzetes bejelentkezés nem szükséges. 10.3.2. Postai úton történő benyújtás esetén a pályázatot igazolható módon, tértivevényes levélben kell postára adni a MÁK területileg illetékes Igazgatóságának címére. A pályázat benyújtása dátumának a postára adás napját kell tekinteni. Kétség esetén a határidőn belül történő postára adást a pályázónak kell bizonyítania. Amennyiben a papír alapon, valamint elektronikusan benyújtott dokumentumok között eltérés van, hivatalosnak a papír alapon benyújtott adatlap, valamint mellékletek tekintendők. A pályázatok benyújtása, illetve annak összeállításhoz szükség esetén felvilágosítás személyesen, telefonon, valamint e-mailen kérhető az alábbi elérhetőségeken: Megyei Igazgatóság Állampénztári Iroda címe Telefonszám E-mail cím Baranya 7621 Pécs, Apáca u. 6. (72) 421-400 api.bar@allamkincstar.gov.hu Bács-Kiskun 6000 Kecskemét, Szabadság tér 1. (76) 487-365 api.bac@allamkincstar.gov.hu Békés 5600 Békéscsaba, Dózsa Gy. u. 1. (66) 447-344 api.bek@allamkincstar.gov.hu Borsod-Abaúj-Zemplén 3525 Miskolc, Hősök tere 3. (46) 513-000 api.bor@allamkincstar.gov.hu Csongrád 6720 Szeged, Vár u. 5. (62) 488-411 api.cso@allamkincstar.gov.hu Hajdú-Bihar 4026 Debrecen, Hatvan u. 15. (52) 516-200 api.haj@allamkincstar.gov.hu Heves 3300 Eger, Eszterházy tér 5 (36) 520-300 api.hev@allamkincstar.gov.hu Jász-Nagykun-Szolnok 5000 Szolnok, Magyar u. 8. (56) 422-555 api.jas@allamkincstar.gov.hu Nógrád 3100 Salgótarján, Rákóczi út 15 (32) 410-722 api.nog@allamkincstar.gov.hu Somogy 7400 Kaposvár Széchenyi tér 4. (82) 503-200 api.som@allamkincstar.gov.hu Szabolcs-Szatmár-Bereg 4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 3. (42) 418-888 api.sza@allamkincstar.gov.hu Tolna 7100 Szekszárd, Augusz I. u. 7. (74) 416-411 api.tol@allamkincstar.gov.hu 10.4. A pályázat A pályázati adatlap sem tartalmában, sem alakjában nem változtatható. A pályázatot hiánytalanul, azaz a pályázati adatlap minden kérdésére választ adva és az egyéb előírt dokumentumok csatolásával kell benyújtani. 10.5. Érvénytelen a benyújtott pályázat, amennyiben a) azt pályázni nem jogosult pályázó nyújtotta be, b) a pályázatot határidőn túl nyújtották be, vagy c) a hiánypótlásnak a kedvezményezett nem, vagy nem megfelelően tesz eleget vagy a megadott határidőn túl nyújtja be. A pályázat érvénytelenségéről a Kincstár az a)-b) pont szerinti esetekben a pályázat érkeztetését, a c) pont szerinti esetekben pedig a hiánypótlás érkeztetését követő 10 napon belül (ha a pályázó a hiánypótlásnak nem tesz eleget, akkor a határidő lejáratát követő 10 napon belül) írásban, igazolható módon tájékoztatja a pályázót. 10.6. Az érvényes, de nem megfelelően benyújtott pályázat esetén a pályázót a pályázat érkeztetését követő 10 napon belül a Kincstár írásban, igazolható módon hiánypótlásra szólítja fel. 10.7. Hiánypótlás teljesítésére csak egyszer, a felszólítás kézhezvételétől számított 8 napon belül van lehetőség. 10.8. A hiánytalanul valamint a hiánypótlással kiegészített pályázatokat a Kincstár áttekinti és gondoskodik azok befogadásáról. A pályázat befogadása időpontjának a pályázati egységcsomagnak hiánytalanul megfelelő pályázat beérkezésének időpontját, hiánypótlás esetén a hiánypótlás beérkezési időpontját kell tekinteni. 10.9. A pályázat befogadásáról a pályázat befogadását követő 10 napon belül a Kincstár írásban, igazolható módon tájékoztatja a pályázót. XI. A projekt kiválasztás folyamatának rövid bemutatása 11.1. A befogadott pályázatokat a Kincstár formailag, valamint a pályázati feltételek megléte szempontjából tartalmilag megvizsgálja, értékeli és javaslatával ellátott előterjesztéssel terjeszti a Minisztérium részére a támogatási döntés előkészítése és meghozatala érdekében. Az érvénytelen pályázatokról a Kincstár külön – az érvénytelenség okát megjelölő - listán ad tájékoztatást a Minisztérium részére. 11.2. A pályázatokat szakértői bizottság értékeli a XII. pont szerinti értékelési szempontrendszer alapján, figyelembe véve a Kincstár által készített előterjesztést is. 11.3. A bizottság a pályázati felhívás és értékelési szempontrendszer feltételei alapján alakítja ki javaslatát. 11.4. A bizottság javaslata alapján a támogatásról szóló döntést a pályázat befogadását követő 45 napon belül a Minisztérium hozza meg, amely döntés szólhat: a) a pályázat igényelt támogatással egyező összegű támogatásáról, b) a pályázat csökkentett mértékű támogatásáról, c) a pályázat elutasításáról, vagy d) forráshiány miatt tartaléklistára helyezéséről. 11.5. A Minisztérium döntése során tartaléklistát állíthat fel, amelyben a pályázati és jogszabályi feltételeknek megfelelő, azonban forráshiány miatt elutasításra került pályázatok szerepelhetnek. A tartaléklistára került pályázókat a tartaléklistára kerülésről a Kincstár tájékoztatja, és ezzel egyidejűleg - 15 napos határidő megjelölésével - nyilatkozatot kér a pályázóktól arról, hogy pályázatukat 2011. december 31-ig fenntartják-e. Amennyiben a pályázó nyilatkozatában nem vállalja a pályázat fenntartását, vagy a nyilatkozat a megadott határidőn belül nem érkezik meg a Kincstárhoz, értesíti a pályázót a pályázat forráshiány miatt történő elutasításáról, és ezzel egyidejűleg a Minisztériumot is tájékoztatja. A tartaléklistán szereplő pályázatokról döntés legkésőbb 2011. december 31-ig hozható. A döntésről legkésőbb 2012. január 15-ig kerül kiértesítésre a pályázó a 11.7 pontban meghatározottak szerint. 11.6. A nyertes pályázókat a Minisztérium értesíti ki a döntéstől számított 15 napon belül írásban, igazolható módon. A pályázat elutasításáról, valamint forráshiány miatt tartaléklistára helyezésről a döntést követő 15 napon belül a Kincstár írásban, igazolható módon értesíti a pályázókat. 11.7. A Minisztérium a döntéssel egyidejűleg a kormányzati portálon közzéteszi a támogatott program alapadatait: a) a kedvezményezett nevét, b) a támogatott fejlesztés megnevezését, c) a fejlesztés megvalósulásának helyszínét, d) a fejlesztés összköltségét, a támogatás összegét 11.8. Csökkentett összegű támogatás megítélése esetén a pályázónak legkésőbb a támogatási döntésről szóló értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül nyilatkoznia kell arról, hogy a csökkentett összegű támogatást elfogadja-e, és a pályázatában szereplő fejlesztést változatlan tartalommal, a saját forrás terhére, vagy csökkentett műszaki tartalommal kívánja-e megvalósítani. A pályázó nyilatkozatával egyidejűleg jogosult az eredeti pályázat műszaki tartalmának módosítására, vagy a foglalkoztatotti létszám növelésére vonatkozóan a pályázatban vállalt mérték csökkentését kezdeményezni. A műszaki tartalom módosítása és a vállalt kötelezettségek csökkentése egyidejűleg is kezdeményezhető. Amennyiben a fejlesztés engedélyhez kötött tevékenységet tartalmaz, úgy a műszaki tartalom csökkentés esetén - amennyiben a csökkentés mértéke alapján szükségesség válik- az engedély módosítása is szükséges, különös tekintettel a beruházás üzembe helyezhetőségére. A fentiek figyelembe vételével átdolgozott pályázatot a Minisztérium köteles megvizsgálni, és a támogatásáról dönteni, különös tekintettel annak megvalósíthatóságára, üzembe helyezhetőségére és fenntarthatóságára. Az átdolgozott pályázatok tekintetében a támogatási összeg további csökkentését célzó döntés nem hozható. 11.9. A jóváhagyott projektek megvalósítására és a támogatás nyújtás feltételeinek rögzítésére a pályázónak a döntésről szóló értesítés kézhezvételét követő 45 napon belül támogatási szerződést kell kötnie a Támogatóval. Csökkentett összegű támogatásban részesített pályázat esetén a támogatási szerződés megkötésére rendelkezésre álló határidő a csökkentett összegű támogatásból megvalósítani kívánt fejlesztés elfogadásáról szóló értesítés kézhezvételétől számítandó. XII. A PÁLYÁZATOK ÉRTÉKELÉSÉNEK SZEMPONTRENDSZERE A pályázati jogcímhez rendelt szempontokra adható maximális pontszámokat az alábbi táblázat tartalmazza. A pályázatra adott összes pontszám maximum 100 pont lehet. Értékelési szempont Maximális pontszám I. A projekt pénzügyi megvalósíthatósága és fenntarthatósága 60 A projekt költségvetése részletesen kidolgozott 5 A projekt költségvetése a megvalósítani kívánt műszaki tartalomhoz képest reális 15 A fejlesztés fenntartása hosszú távon biztosított, megfelelő pénzügyi fedezet rendelkezésre áll 20 A projekt megvalósítását követően vállalt foglalkoztatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges emberi erőforrás a térségben rendelkezésre áll 10 A megvalósítást követő várt hatások, eredmények bemutatása, azok realitása 10 II. Szakmai értékelés szempontjai 40 A projekt megvalósításának helyszíne (A kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletében szereplő kistérségek fejlettségi sorrendje alapján) 10 A fejlesztés innovativitása, mintaértéke, más, hasonló problémákkal szembenéző térségekben történő alkalmazhatósága 10 Újszerű foglalkoztatási formák alkalmazása (pl. távmunka) 5 Egy foglalkoztatottra jutó támogatás mértéke 10 A tervezett fejlesztés technológiai innovációt jelent a vállalkozás életében (pl. korábban nem használt típusú termelést, adminisztrációt vagy értékesítést szolgáló eszköz) és/vagy a pályázó a településen még nem működő szolgáltatást, vállalkozói tevékenységet hoz létre 5 ÖSSZESEN: 100 Azonos pontszám esetén előnyben részesül azon pályázat, amely esetében benyújtásra kerül a vállalkozás által készített, a projekt megvalósítása vonatkozásában kellő mértékben megalapozott üzleti terv. XIII. A támogatási szerződés megkötésének feltételei, a szerződés előkészítése 13.1. A támogatási szerződések előkészítését a Kincstár beruházás megvalósítási helye szerint illetékes megyei Igazgatósága végzi. A Kincstár értesíti a kedvezményezettet a szerződéskötéshez szükséges dokumentumok köréről, megvizsgálja a beküldött dokumentumok megfelelőségét, szükség esetén hiánypótlásra szólítja fel a kedvezményezettet. 13.2. A Kedvezményezett számlavezető bankja(i) által érkeztetett felhatalmazása a Minisztérium által megbízott Magyar Államkincstár beszedési jogának biztosítására, pénzügyi fedezethiány miatt nem teljesíthető fizetési megbízás esetére a követelés legalább 35 napra való sorba állítására vonatkozó rendelkezéssel együtt a támogatási szerződés részét képezi. A Kedvezményezett valamennyi számlavezető bankjánál köteles bejelenti a Minisztérium által megbízott Magyar Államkincstár beszedési megbízás benyújtására vonatkozó jogosultságát, pénzügyi fedezethiány miatt nem teljesíthető fizetési megbízás esetére a követelés legalább 35 napra való sorba állítására vonatkozó rendelkezéssel együtt azzal, hogy ezen bejelentésének visszavonására csak a Minisztérium nyilatkozata alapján jogosult. 13. 3. Jogi biztosítékok nyújtása A támogatásban részesült projektek esetében legalább a támogatás 120%-ával megegyező összegű ingatlan jelzálogjog bejegyzésével, bank vagy más, garanciavállalásra jogosult intézmény garanciavállalásával kell biztosítékot nyújtani. A támogatási szerződésekhez kapcsolódóan nyújtott biztosítékok jogosultja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A biztosítékokról szóló szerződésekben rögzíteni kell, hogy a biztosítékokról szóló szerződések és módosításaik aláírása, valamint a biztosítékok érvényesítése során a Minisztérium képviseletében a Kincstár jár el. 13.3.1. ingatlan jelzálog: A támogatás biztosítékaként bejegyzendő jelzálogjog és az esetlegesen azt megelőző ranghelyekre bejegyzett jelzálogjogok összege együttesen nem haladhatja meg az ingatlan forgalmi értékének 70%-át. A harmadik, vagy azt követő ranghelyekre felajánlott ingatlan jelzálogjogok elfogadhatóságáról a Minisztérium – az ingatlan értékesíthetősége, forgalmi értéke, valamint a felajánlott ranghelyet megelőző ranghelyeken bejegyzett jelzálogjogok összegének mérlegelését követően – dönt. A jelzálogszerződés megkötése és a jelzálogszerződéshez kapcsolódóan benyújtott módosítási kezdeményezésekről szóló döntések meghozatala során az ingatlan forgalmi értékét három hónapnál nem régebbi, bejegyzett értékbecslő által kiállított értékbecslés alapján kell megállapítani. Felhívjuk figyelmüket, hogy önkormányzat által kiállított adó és értékbizonyítványt nem fogadunk el. Ingatlan jelzálogjog formájában nyújtott biztosíték esetén a jelzálogszerződést közjegyzői okiratba kell foglalni, valamint a jelzálogjoggal terhelt ingatlanra biztosítási szerződést kell kötni. A biztosítási szerződésben kedvezményezettként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot kell megjelölni. A fenntartási kötelezettség teljesítését követően a jelzálogjog törléséből fakadó költségek a kedvezményezettet terhelik. 13.3.2. bankgarancia, vagy más garancia: A garanciavállalásnak legalább a projekt megkezdésétől a támogatási szerződésben vállalt valamennyi kötelezettség teljesítését követő harmadik hónap végéig kell fennállnia. Amennyiben a projekt záró ellenőrzése a vállalt kötelezettségek teljes körű teljesítését állapítja meg, a Kincstár a záró ellenőrzést követő 15 napon belül a nyújtott biztosítékok felszabadítása érdekében nyilatkozatot ad ki. 13.4. A Kincstár a támogatási szerződés előkészítésekor megvizsgálja a biztosítékok megfelelőségét. Ha a felajánlott biztosíték nem felel meg a Rendelet és jelen pályázati felhívásban rögzített feltételeknek, a Kincstár felszólítja a kedvezményezettet a megfelelő biztosíték nyújtására. Ingatlan jelzálogszerződés megkötését követően a kedvezményezett köteles megküldeni a Kincstár részére a jelzálogjog bejegyzését igazoló, a Földhivatal által kiadott, 30 napnál nem régebbi hiteles tulajdoni lap eredeti példányát. A Kincstár a kedvezményezett által megküldött dokumentumok vizsgálata révén meggyőződik a jelzálogjog bejegyzésének megtörténtéről. Amennyiben a bejegyzésre nem, vagy nem megfelelően került sor, a kedvezményezettet pótlásra, illetve javíttatásra szólítja fel. 13.5. A Kincstár a támogatási szerződés előkészítésekor megvizsgálja a saját forrás rendelkezésre állását igazoló dokumentumok megfelelőségét. Az igazolás történhet a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató igazolásával, hitelszerződéssel, tagi kölcsön- szerződéssel, magánkölcsönre vonatkozó szerződéssel, valamint értékpapír banki igazolás másolatával. 13.6. Amennyiben a szerződéskötéshez szükséges dokumentumok teljes körűen rendelkezésre állnak és a szerződéskötés feltételei teljesülnek, a Kincstár előkészíti a támogatási szerződést és azt aláírásra megküldi a Minisztérium részére. 13.7. Amennyiben a támogatási szerződéshez nem kapcsolódik ingatlan jelzálogszerződés, a Kincstár a kedvezményezett aláírásával ellátott támogatási szerződést a hozzá tartozó felhatalmazó levéllel, illetve a megfelelő formában kiadott bankgarancia másolatával együtt küldi meg a Minisztérium számára. 13.8. Amennyiben a támogatási szerződéshez ingatlan jelzálogszerződés kapcsolódik, a Kincstár a kedvezményezett aláírását nem tartalmazó támogatási szerződést küldi meg a Minisztérium részére, amely ezen szerződések esetén gondoskodik a szerződés aláírásáról. Ezt követően a Kincstár a Minisztérium által aláírt, hozzá eljuttatott szerződést a kedvezményezettel aláíratja, majd a Minisztérium megbízásából a kedvezményezett ügyvédjének/jogtanácsosának ellenjegyzésével egyidejűleg aláírja a jelzálogszerződést. Az ingatlan jelzálogjog formában nyújtott biztosíték vonatkozásában a jelzálogszerződés közjegyzői okiratba foglalása, valamint annak törlése során a Kincstár jár el. Ingatlan jelzálogjog biztosíték esetén a jelzálogjognak a Kincstár törlési nyilatkozatának kiadásáig áll fenn. 13.9. A támogatási szerződéseket a kedvezményezettel a támogatási döntésről szóló értesítő átvételét követő 45 napon belül a Minisztérium köti meg. 13.11. A mindkét fél által aláírt szerződések legalább 1 példányát a Kincstár megküldi a kedvezményezettnek. XIV. Támogatás ellenében vállalt kötelezettségek A pályázónak a támogatás ellenében foglalkoztatási és fenntartási kötelezettséget kell vállalnia. 14.1. Foglalkoztatási kötelezettség Foglalkoztatási kötelezettség keretében – a fenntartási kötelezettség mellett – a pályázó köteles a támogatási szerződésben rögzített foglalkoztatotti többletlétszámot 2 éven át fenntartani. A foglalkoztatási kötelezettség meghatározásának alapját (bázislétszámot) a pályázat benyújtását megelőző 12 hónap átlagos statisztikai állományi létszám adja. A kötelezettség teljesítését leghamarabb a projekt befejezését követő hónapban, legkésőbb a projekt befejezését követő hatodik hónapban meg kell kezdeni (feltöltési időszak). A bázislétszám meghatározása során figyelemmel kell lenni az előirányzat korábbi évi forrásaiból, valamit egyéb forrásokból megítélt támogatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatási kötelezettségekre. A foglalkoztatási kötelezettség teljesítésének mértékét a ténylegesen teljesült és a vállalt foglalkoztatotti többletlétszám hányadosának százalékban kifejezett értéke adja. Az egyes évek többletlétszáma alatt az adott év átlagos statisztikai állományi létszámának és a bázislétszámnak a különbségét kell érteni. A foglalkoztatási kötelezettség teljesítése során az átlagos statisztikai állományi létszámban a részmunkaidőben foglalkoztatottak a teljes munkaidőben alkalmazottak törtrészének felelnek meg. A foglalkoztatási kötelezettség akkor tekinthető teljesítettnek, ha a vállalt többletlétszám a kötelezettség teljes időtartamára számított átlagban teljesül, és az egyes évek átlagos többletlétszáma a kötelezettség időtartamának minden évében meghaladja a szerződésben szereplő többletlétszám 60%-át. 14.2. Fenntartási kötelezettség: Fenntartási kötelezettség keretében a pályázó köteles a támogatással megvalósuló projektek keretében létrehozott vagy beszerzett eszközök használati értékét megőrizni, és az azok által nyújtani kívánt szolgáltatásokat - a szükséges karbantartási időszakokat leszámítva - az eredeti célnak megfelelően folyamatosan fenntartani. A fenntartási kötelezettség a projekt befejezését követő hónaptól számított 2 éven át tart. Amennyiben a pályázó nem a projekt befejezését követő hónapban kezdi meg a foglalkoztatási kötelezettség teljesítését, a feltöltési időszak időtartamával a fenntartási kötelezettség meghosszabbodik. XV. A támogatási szerződés módosítása 15.1. A támogatási szerződés módosítása iránti kérelmet a kedvezményezett a Kincstár beruházás megvalósítási helye szerint illetékes megyei Igazgatóságához nyújtja be. 15.2. Amennyiben a kedvezményezett támogatási szerződésben rögzített azonosító adataiban változás (pl.: székhely, adószám) lép fel, azt köteles igazolható módon bejelenteni a Kincstár honlapján elérhető adatváltozás-bejelentő formanyomtatvány segítségével. Ezen adatváltozások átvezetése a támogatási szerződés módosítását nem igénylik. 15.3. A kedvezményezett az azonosító adataiban bekövetkezett változásról a formanyomtatvány két eredeti, kitöltött és aláírt példányát, és a változást igazoló, a módosítás szükségességét alátámasztó dokumentumokat igazolható módon megküldi a Kincstár részére. 15.4. Ha a kedvezményezett bankszámlaszáma változik, az adatváltozás bejelentéséhez mellékletként csatolni kell az új bankszámlára vonatkozó, pénzforgalmi szolgáltató számára adott, a bank által leigazolt (záradékolt) beszedési megbízás benyújtására szóló felhatalmazó levelet is. 15.5. A Kincstár a bejelentett adatváltozást ellenőrzi, majd a hiánytalanul beérkezett formanyomtatvány egy eredeti példányát mellékletekkel együtt írásban, igazolható módon továbbítja a Minisztérium felé. A kedvezményezett által megküldött adatváltozás bejelentő lapot és annak mellékleteit a Minisztérium és a Kincstár a támogatási szerződéssel együtt, ahhoz csatolva kezeli. 15.7. Ha a támogatott tevékenység összköltsége csökken a tervezetthez képest, a költségvetésből nyújtott támogatás összegét az összköltség csökkenésének arányában csökkenteni kell. 15.8.. A Minisztérium jóváhagyását igénylő módosítások esetén a támogatási szerződéshez benyújtott módosítási kérelmeket és a kapcsolódó dokumentumokat a Kincstár áttekinti és azokat szakmai véleményével ellátva, a már előkészített - a kedvezményezett által alá nem írt - támogatási szerződés módosítás tervezetével együtt megküldi a Minisztérium részére. Szükség esetén a Kincstár tájékozatja a kedvezményezettet a kérelmet alátámasztó dokumentumok köréről, és felszólítja a kedvezményezettet a hiányosságok pótlására. 15.9. A biztosítékokról szóló szerződések és módosításaik aláírását a Kincstár beruházás megvalósítási helye szerint illetékes megyei Igazgatósága végzi. XVI. Támogatás folyósítása - a 13.2. pontban részletezett beszedési megbízásra vonatkozó felhatalmazó levelek valamennyi számlavezető bankja által záradékolt és visszaigazolt példányának és 16.2. Ingatlan jelzálogjog formájában nyújtott biztosíték esetén folyósítási feltétel a jelzálogjoggal terhelt ingatlanra megkötött biztosítási szerződés Kincstárhoz történő benyújtása is. A biztosítási szerződésben kedvezményezettként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot kell megjelölni. 16.3. A kedvezményezettnek a projekt időtartama alatt felmerült, elszámolható költségekről szóló bizonylatait a Kincstár pályázó székhelye szerinti területileg illetékes Igazgatóságához kell benyújtania. A támogatásokat a Minisztérium által rendelkezésre bocsátott forráskeretből a Kincstár folyósítja. 16.4. A támogatás az elszámolható költségekről szóló bizonylatok alapján, a pénzügyi teljesítést követően, utólagosan vehető igénybe. 16.5. A pályázó a megítélt támogatás legfeljebb 50%-áig támogatási előlegben részesülhet. 16.6. Amennyiben a pályázó előleget kíván igénybe venni, azt a Pályázati Adatlap II.2. pontjában aláhúzással tudja jelölni. Előleg igénybevétele esetén a költségvetésből nyújtott támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a kedvezményezett a saját forrás, valamint egyéb források adott évi ütemezés szerinti összegét igazoltan felhasználta, az előleggel elszámolt, és az elszámolás elfogadásáról a Kincstár írásban értesítette. 16.7. A támogatás folyósítását a pályázónak a projekt befejezését követő 60. napig, de legkésőbb a 2012. május 31-ig kezdeményeznie kell. A kedvezményezett a projekt megvalósítását legkésőbb a tárgyévet követő év május 31-ig be kell fejeznie. XVII. Elidegenítés, használatba illetve bérbe adás 17.1. Az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyon a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek teljesüléséig csak a Minisztérium előzetes jóváhagyásával idegeníthető el, adható bérbe vagy használatba. A kedvezményezett által a Minisztérium részére küldött, jóváhagyást kérő kezdeményezésnek tartalmaznia kell annak ismertetését, hogy a kedvezményezett vagy más személy a támogatási szerződésben foglalt fenntartási és foglalkoztatási kötelezettségeit milyen módon fogja a támogatással létrehozott vagyon elidegenítését, bérbe vagy használatba adását követően teljesíteni. 17.2. Ha az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyon elidegenítése, bérbe vagy használatba adása a Minisztérium előzetes jóváhagyása nélkül történik, akkor az igénybe vett támogatás a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvényben foglaltak szerinti kamattal növelt összege visszafizetésének elrendelésére és az igénybe nem vett támogatás teljes összegének törlésére kerül sor. Ebben az esetben a támogatást a Kincstár által vezetett, támogatási szerződésben megjelölt számla javára kell visszafizetni. 17.3. Amennyiben a Minisztérium előzetes jóváhagyásával történő elidegenítésre, bérbe vagy használatba adásra a támogatási szerződésben vállalt fenntartási és foglalkoztatási kötelezettségek más által történő átvállalásával kerül sor, úgy a támogatást nem kell visszafizetni az előirányzat javára. 17.4. Amennyiben a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek jövőbeni – a Minisztérium által jóváhagyott módon történő – teljesítését részben vagy egészben más személy vállalja át, ennek tényét a támogatási szerződés módosításában rögzíteni kell. Amennyiben a támogatás ellenében vállalt kötelezettségek részlegesen kerülnek átvállalásra, a támogatási szerződés módosítását mind a kedvezményezett, mind pedig a kötelezettségeket részlegesen átvállaló személy aláírja, a kedvezményezettnek és az átvállalónak a kötelezettség átvállalásának arányában kell biztosítékot nyújtaniuk. Amennyiben a támogatás ellenében vállalt kötelezettségek teljes mértékben átvállalásra kerülnek, az átvállaló személy a támogatási szerződés kedvezményezettje helyébe lép, valamint a rendeletben előírtak szerint biztosítékot nyújt. 17.5. Amennyiben az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyon elidegenítésére, bérbe vagy használatba adására a Minisztérium előzetes jóváhagyásával kerül sor a támogatási szerződésben vállalt fenntartási és foglalkoztatási kötelezettségek más által történő átvállalása nélkül, úgy az igénybe vett támogatást a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvényben foglaltak szerinti kamattal növelt összegben kell visszafizetni a Kincstár által vezetett, támogatási szerződésben megjelölt számla javára. XVIII. Szerződésszegés és annak jogkövetkezményei 18.1. Az igénybe vett támogatás arányos része kamattal növelt összegének visszafizetésével és az igénybe nem vett támogatás visszavonásával és törlésével jár, ha - a vállalt fenntartási kötelezettség a kötelezettség teljes időtartamát tekintve csak részben, de 75%-ot meghaladó mértékben teljesül, - a foglalkoztatási kötelezettség a kötelezettség teljes időtartamát tekintve csak részben, de 60%-ot meghaladó mértékben teljesül, olyan módon, hogy a teljesítés mértéke a kötelezettség minden évében meghaladja a 60%-ot, vagy - a jóváhagyott célkitűzés csak részben, de 75%-ot meghaladó mértékben valósul meg. 18.2. Az igénybe vett támogatás teljes, kamattal növelt összegének visszafizetésével és az igénybe nem vett támogatás visszavonásával és törlésével jár, ha - a projekt befejezésére nem kerül sor, - az elfogadott céltól eltérő projektet valósítanak meg, - a fenntartási kötelezettség a kötelezettség teljes időtartamát tekintve 75%-ot meg nem haladó mértékben teljesül, - a foglalkoztatási kötelezettség a kötelezettség bármelyik évében 60%-ot meg nem haladó mértékben teljesül, - a kedvezményezett az e rendelet szerinti, illetőleg a támogatási szerződésben rögzített visszatérítési, visszafizetési, tájékoztatási, együttműködési vagy egyéb kötelezettségét határidőn belül nem teljesíti, - ha a kedvezményezett, vagy biztosítéka ellen végrehajtási eljárást kezdeményeztek vagy - a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek maradéktalan teljesítését megelőzően a kedvezményezett végelszámolása iránti eljárás veszi kezdetét, felszámolási, vagy egyéb, jogutód nélküli megszűnését eredményező eljárás indul. 18.3. A kamat kiszámítása tekintetében az érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamat irányadó, az adott naptári félév teljes idejére. A kamat számításának kezdő időpontja a támogatás igénybe vételének napja. A kedvezményezett a támogatást és annak az Ámr.-ben foglaltak szerint a Kincstár által - a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvényben (továbbiakban: Ptk.) foglaltakkal összhangban - előzetesen meghatározott kamatait a Támogató visszavonásról szóló döntésében foglaltak szerinti összegben és határidőben köteles visszafizetni. A visszafizetési kötelezettség késedelmes teljesítése esetén a késedelmi kamat mértéke – a Ptk. 301. § (3) bekezdésének megfelelően – a késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamat harmada. 18.4. A kedvezményezett a támogatást és annak az Ámr.-ben foglaltak szerint a Kincstár által a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvényben foglaltakkal összhangban – előzetesen meghatározott kamatait a Minisztérium visszavonásról szóló döntésében foglaltak szerinti összegben és határidőben köteles visszafizetni. 18.5. A visszavont támogatást és kamatait a Kincstár által vezetett, támogatási szerződésben megjelölt számlára, a visszavonásról szóló értesítés kézhezvételétől számított 30 napon belül kell befizetni. 18.6. Abban az esetben, ha a támogatás és kamatai befizetésére a visszavonásról szóló értesítés kézhezvételétől számított 30 napon túl kerül sor, a kötelezettség teljes összegére a késedelembe esés napjától a részletfizetési kezdeményezés Kincstárhoz történő igazolható beérkezéséig, ilyen kezdeményezés hiányában a visszafizetési kötelezettség maradéktalan teljesítéséig a késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamat harmadával megegyező mértékű késedelmi kamatot kell felszámítani. A Kincstár a kedvezményezett által megküldött részletfizetési kérelmet szakmai véleményével ellátva továbbítja a Minisztérium felé. 18.7. A Rendelet által meghatározott visszatérítési vagy visszafizetési kötelezettség méltányossági okokból történő mérséklésére vagy elengedésére nincs lehetőség. 18.8. Amennyiben a támogatási szerződés a kedvezményezett számára nem határoz meg határidőt, a Minisztériummal és a Kincstárral való együttműködése keretében fennálló kötelezettségeit 30 napon belül kell teljesítenie. 18.9. Az együttműködési kötelezettség határidőben való teljesítésének elmulasztása esetén a visszavonásból adódó visszafizetési kötelezettségtől csak abban az esetben lehet eltekinteni, ha a kedvezményezett a rendeletben vagy támogatási szerződésben rögzített határidőtől – ennek hiányában a 30. naptól – számított 10 napon belül késedelmét kimenti. Ezen határidőt követően további igazolásnak helye nincs. XIX. Részletfizetés lehetősége 19.1. Amennyiben a visszavonásból adódó visszafizetési kötelezettség egy összegben történő teljesítése a kedvezményezett gazdálkodását súlyosan veszélyeztetné, a kedvezményezett a visszavonásról szóló értesítés kézhezvételétől számított 30 napon belül benyújtott kezdeményezése esetén lehetőség van a kötelezettség részletekben történő teljesítésére. 19.2. A részletfizetési kezdeményezés elfogadásáról, valamint a törlesztés időbeli ütemezéséről a Minisztérium a Kincstár előzetes javaslata alapján dönt. A Minisztérium a részletfizetés engedélyezéséről szóló döntését a Kincstár tájékoztatásával egyidejűleg küldi meg a kedvezményezett részére. 19.3. Gazdasági társaságok által teljesítendő visszafizetési kötelezettség akkor tekinthető a gazdálkodást súlyosan veszélyeztető mértékűnek, ha a kötelezettség összege a kedvezményezett utolsó lezárt évi nettó árbevételének 5%-át meghaladja. 19.4. A törlesztési ütemezéshez kapcsolódóan meghozott döntése során a Minisztérium elfogadhat türelmi időszakot, a törlesztés futamideje azonban ezzel együtt sem haladhatja meg a 36 hónapot. 19.5. Részleges visszavonás esetén a visszafizetés ütemezését a támogatási szerződés módosításában kell rögzíteni. 19.6. Ha a támogatást biztosító mellékkötelezettség érvényesítése során harmadik fél vállalja a fizetési kötelezettség teljesítését, akkor azzal fizetési megállapodást kell kötni. A megállapodást a Kincstár készíti elő, és a Minisztérium köti meg az adóssal. 19.7. Teljes visszavonás esetén külön fizetési megállapodást kell kötni. A támogatási szerződés ilyen irányú módosításában illetve a fizetési megállapodásban szerepelnie kell, hogy a visszafizetési kötelezettség egyszeri, 30 napot meg nem haladó késedelmes teljesítése esetén a késedelemmel érintett összeg után a késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamat harmadával megegyező mértékű késedelmi kamat kerül a késedelem időtartamára felszámításra. 19.8. A teljes fennálló tartozás esedékessé válik, és annak összegét a befizetés napjáig terjedő időszakra számított, a késedelemmel érintett összeget a késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamat harmadával megegyező mértékű késedelmi kamat terheli, amennyiben az esedékességtől számított 30 napon belül a késedelemmel érintett összeg után a késedelemmel érintett naptári félévet megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamat harmadával megegyező mértékű késedelmi kamattal növelt összegű részlet visszafizetésére nem kerül sor, vagy a kedvezményezett második alkalommal késedelembe esik. 19.9. A részletfizetésről szóló szerződésmódosítás hatályba lépésének feltétele a támogatási szerződésben vállalt valamennyi kötelezettség teljesítését követő harmadik hónap végéig szóló és legalább a részletfizetési kérelem benyújtásának időpontjában fennálló visszafizetési kötelezettség 120%-ával megegyező összegű biztosíték nyújtása. 19.10. Részletfizetésre vagy annak átütemezésére vonatkozóan a kedvezményezett csak egy alkalommal nyújthat be kérelmet. XX. Ellenőrzés, projekt lezárás 20.3. A kincstár formanyomtatványt állít össze a projekt megvalósításáról szóló beszámoló elkészítéséhez, melyet a finanszírozási időszak letelte előtt megküld a kedvezményezettnek. A fejlesztés megvalósítását követő 3 hónapon belül a kedvezményezett pénzügyi beszámolót köteles benyújtani a Kincstárhoz. A Kincstár a beszámoló benyújtását követően ellenőrzi annak adat-és információtartalmát. 20.4. A beszámoló benyújtását követő 3 hónapon belül a Kincstár utóellenőrzést végez. Az ellenőrzés során a Kincstár vizsgálja, hogy a beruházás a támogatási szerződésben tervezett tartalommal és határidőre valósult-e meg és megfelel-e a szerződésben rögzített támogatási célnak. Az ellenőrzések megállapításait a Kincstár a kedvezményezettel közösen felvett jegyzőkönyvben rögzíti. A támogatás nem szerződésszerű felhasználása vagy a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek nem megfelelő teljesítése esetén a Kincstár javaslatot tesz a szükséges intézkedések megtételére, majd az ellenőrzési jegyzőkönyvet szankcionálási javaslatával alátámasztva döntés céljából megküldi a Minisztérium részére. 20.6. A projekt záró ellenőrzését a kedvezményezett által vállalt, legkésőbb véget érő kötelezettségvállalás végét követő harmadik hónap végéig kell végrehajtani. A záró ellenőrzés során a Kincstár megvizsgálja a támogatási szerződésben rögzített fenntartási, üzemeltetési kötelezettség teljesítését, az elidegenítési, bérbeadási tilalom betartását a kötelezettségvállalás időtartama alatt. Az ellenőrzés során a Kincstár megvizsgálja az ingatlanfedezetre vonatkozó jelzálogszerződés és a biztosítási szerződés meglétét. A Kincstár ellenőrzi valamennyi kötelezettség teljesítésének megtörténtét, a szerződés lezárhatóságát. 20.7. A Kincstár a pályázat benyújtásától a projekt lezárásáig tartó időszakban – a kedvezményezettel történt előzetes egyeztetést követően – bármikor végezhet helyszíni ellenőrzést. 20.8. Egy projekt akkor tekinthető befejezettnek, ha a támogatott tevékenység a támogatási szerződésben meghatározottak szerint teljesült, a megvalósítás során keletkezett számlák kiegyenlítése megtörtént, a költségvetésből nyújtott támogatással létrehozott vagy beszerzett eszköz aktiválásra került, és a kedvezményezettnek a támogatott tevékenység befejezését tanúsító, jogerős hatósági engedélyekkel és bizonylatokkal alátámasztott pénzügyi beszámolóját a Kincstár jóváhagyta, valamint a költségvetésből nyújtott támogatás folyósítása az igazolt támogatás-felhasználásnak megfelelő mértékben megtörtént, és az utóellenőrzés során a Kincstár szerződésszerű teljesítést állapít meg. 20.9. A projekt akkor tekinthető lezártnak, ha a támogatási szerződésben vállalt fenntartási és egyéb, a befejezést követő időszakra nézve vállalt kötelezettség a Kincstár által elfogadott módon teljesült. Amennyiben a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek nem teljesítését állapítja meg a záróellenőrzés, a szükséges intézkedések megtételéről a Minisztérium dönt. 20.10. Amennyiben a Kincstár a záró ellenőrzés során megállapítja a szerződés szerinti kötelezettségek teljes körű teljesítését, kiadja: a) a felhatalmazó levél banki nyilvántartásából való törléséről szóló hozzájárulását b) ingatlan jelzálogszerződés esetén a jelzálogjog töröltetéséhez szükséges hozzájáruló nyilatkozatot c) bankgarancia megszüntetéséről szóló nyilatkozatot d) biztosítási szerződés esetén a Minisztérium, mint kedvezményezettként történő törléséről szóló nyilatkozatot és a támogatási szerződést lezárja. Jelen Pályázati felhívás mellékletei:
I. A támogatás célja
II. A támogatásra rendelkezésre álló forrás mértéke
III. Pályázat benyújtására jogosultak köre
IV. Pályázat érvénytelenségének feltételei, kizáró okok
4.2. Nem nyújtható támogatás azon pályázó számára,
4.3. Nem köthető szerződés azzal a pályázóval,
13.10. Amennyiben a szerződés megkötésére a kedvezményezett mulasztásából a megadott határidőn belül nem kerül sor, a támogatási döntés érvényét veszti. Amennyiben a kedvezményezett által el nem hárítható külső okból nem kerül sor a fenti határidőn belül a támogatási szerződés megkötésére, a kedvezményezett ezen határidő lejártát megelőzően benyújtott írásbeli kérésére a Minisztérium a szerződéskötést akadályozó körülmény figyelembe vételével a határidőt döntésével – legfeljebb az eredeti határidőtől számított 30 nappal meghosszabbíthatja. A támogatási szerződés megkötésére rendelkezésre álló határidő meghosszabbítására kizárólag egyszer van lehetőség. Amennyiben a Minisztérium által kitűzött határidőn belül nem kerül sor a támogatási szerződés megkötésére, a támogatási döntés érvényét veszti.
16.1. A megítélt támogatási összeg csak a támogatási szerződés hatályba lépését követően folyósítható.
A szerződés hatályba lépésének feltétele
- a biztosítékok rendelkezésre állását - ingatlan jelzálogjog esetén a jelzálogjog bejegyzését igazoló, a Földhivatal által kiadott, 30 napnál nem régebbi hiteles tulajdoni lap eredeti példánya - igazoló dokumentumok Kincstárhoz történő benyújtása.
16.8. Amennyiben a kedvezményezett fenti határidő lejártáig nem kezdeményezi a támogatás igénybevételét, az igénybe nem vett támogatás törlésre kerül.
20.1. A támogatási döntés kedvezményezettje köteles a támogatás forrásainak felhasználását ellenőrzés céljából a könyvviteli elszámolásaiban elkülönítetten és naprakészen nyilvántartani és az ellenőrzésre feljogosított szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni.
20.2. A támogatási szerződések végrehajtásának és a kötelezettségvállalás teljesítésének ellenőrzését a Kincstár végzi. Az ellenőrzések lefolytatására a Minisztérium is jogosult.
20.5. A támogatási szerződésben meghatározott fenntartási és foglalkoztatási kötelezettségek időtartama során évente – az éves kötelezettségvállalási periódus leteltét követően – a helyszínen ellenőrzi a támogatási szerződésben vállaltak teljesítését.
Településlista
Megye
Település
Bács-Kiskun
Bácsszőlős
Borota
Csikéria
Katymár
Kéleshalom
Kunbaja
Madaras
Mátételke
Tataháza
Baranya
Adorjás
Ág
Almamellék
Almáskeresztúr
Alsómocsolád
Bakóca
Bánfa
Baranyahídvég
Baranyajenő
Baranyaszentgyörgy
Basal
Besence
Bikal
Bogádmindszent
Bogdása
Boldogasszonyfa
Botykapeterd
Bürüs
Csányoszró
Csebény
Csertő
Dencsháza
Drávafok
Drávaiványi
Drávakeresztúr
Drávasztára
Endrőc
Felsőegerszeg
Felsőszentmárton
Gerényes
Gilvánfa
Gödre
Gyöngyösmellék
Hegyszentmárton
Hirics
Hobol
Horváthertelend
Ibafa
Kákics
Katádfa
Kemse
Kétújfalu
Kisasszonyfa
Kisbeszterce
Kisdobsza
Kishajmás
Kistamási
Kisvaszar
Kisszentmárton
Kórós
Lúzsok
Magyarlukafa
Magyarmecske
Magyartelek
Markóc
Marócsa
Mekényes
Merenye
Meződ
Mindszentgodisa
Molvány
Mozsgó
Nagycsány
Nagydobsza
Nagyhajmás
Nagypeterd
Nagyváty
Nemeske
Nyugotszenterzsébet
Okorág
Oroszló
Ózdfalu
Palé
Páprád
Patapoklosi
Pettend
Piskó
Rózsafa
Sámod
Somogyapáti
Somogyhárságy
Somogyhatvan
Somogyviszló
Sósvertike
Szágy
Szentdénes
Szentegát
Szentlászló
Szörény
Szulimán
Tarrós
Tékes
Teklafalu
Tormás
Tótszentgyörgy
Vajszló
Várad
Varga
Vásárosbéc
Vásárosdombó
Vázsnok
Vejti
Zádor
Zaláta
Békés
Almáskamarás
Biharugra
Dombegyház
Dombiratos
Geszt
Kaszaper
Kevermes
Kisdombegyház
Körösnagyharsány
Kötegyán
Kunágota
Magyarbánhegyes
Magyardombegyház
Medgyesbodzás
Méhkerék
Mezőgyán
Nagybánhegyes
Nagykamarás
Okány
Pusztaottlaka
Sarkadkeresztúr
Újszalonta
Végegyháza
Zsadány
Borsod-Abaúj-Zemplén
Abaújalpár
Abaújkér
Abaújlak
Abaújszolnok
Abaújvár
Abod
Aggtelek
Alsóberecki
Alsódobsza
Alsógagy
Alsóvadász
Arka
Arló
Ároktő
Aszaló
Baktakék
Balajt
Bánréve
Baskó
Becskeháza
Bekecs
Beret
Bodroghalom
Bodrogkeresztúr
Bodrogkisfalud
Bodrogolaszi
Bódvalenke
Bódvarákó
Bódvaszilas
Boldogkőújfalu
Boldogkőváralja
Boldva
Borsodbóta
Borsodszentgyörgy
Borsodszirák
Bükkmogyorósd
Büttös
Csenyéte
Csernely
Csobád
Csobaj
Csokvaomány
Damak
Dámóc
Debréte
Detek
Domaháza
Dubicsány
Égerszög
Erdőbénye
Erdőhorváti
Fáj
Fancsal
Farkaslyuk
Felsőberecki
Felsődobsza
Felsőgagy
Felsővadász
Fony
Forró
Fulókércs
Gadna
Gagyapáti
Gagybátor
Gagyvendégi
Galvács
Garadna
Gelej
Gibárt
Golop
Gömörszőlős
Göncruszka
Györgytarló
Halmaj
Hangács
Hangony
Háromhuta
Hegymeg
Hejce
Hercegkút
Hernádbüd
Hernádcéce
Hernádkércs
Hernádpetri
Hernádszentandrás
Hernádszurdok
Hernádvécse
Hét
Hidasnémeti
Hidvégardó
Homrogd
Igrici
Ináncs
Irota
Járdánháza
Jósvafő
Kány
Karcsa
Karos
Kázsmárk
Kéked
Kelemér
Kenézlő
Keresztéte
Királd
Kiskinizs
Kisrozvágy
Kissikátor
Komjáti
Komlóska
Korlát
Krasznokvajda
Kupa
Lácacséke
Ládbesenyő
Lak
Legyesbénye
Léh
Lénárddaróc
Litka
Mád
Makkoshotyka
Martonyi
Megyaszó
Méra
Meszes
Mezőzombor
Mogyoróska
Monaj
Monok
Nagykinizs
Nagyrozvágy
Nekézseny
Novajidrány
Nyésta
Nyomár
Olaszliszka
Pácin
Pamlény
Pányok
Pere
Perecse
Perkupa
Prügy
Pusztaradvány
Rakaca
Rakacaszend
Rásonysápberencs
Rátka
Regéc
Révleányvár
Ricse
Sajómercse
Sajónémeti
Sajópüspöki
Sajóvelezd
Sárazsadány
Sáta
Selyeb
Semjén
Serényfalva
Sima
Sóstófalva
Szakácsi
Szalaszend
Szalonna
Szászfa
Szegi
Szegilong
Szemere
Szendrőlád
Szentistvánbaksa
Szin
Szinpetri
Szögliget
Szőlősardó
Szuhogy
Taktabáj
Taktaharkány
Taktakenéz
Taktaszada
Tállya
Tarcal
Telkibánya
Teresztenye
Tiszabábolna
Tiszacsermely
Tiszadorogma
Tiszakarád
Tiszakeszi
Tiszaladány
Tiszatardos
Tiszatarján
Tiszavalk
Tolcsva
Tomor
Tornabarakony
Tornakápolna
Tornanádaska
Tornaszentandrás
Tornaszentjakab
Tornyosnémeti
Újcsanálos
Uppony
Vajdácska
Vámosújfalu
Varbóc
Vilmány
Viss
Viszló
Vizsoly
Zalkod
Zemplénagárd
Ziliz
Zsujta
Csongrád
Baks
Balástya
Csengele
Ópusztaszer
Pusztaszer
Hajdú-Bihar
Ártánd
Bakonszeg
Bedő
Berekböszörmény
Bojt
Csökmő
Darvas
Esztár
Furta
Gáborján
Hencida
Kismarja
Körösszakál
Körösszegapáti
Magyarhomorog
Mezőpeterd
Mezősas
Nagykereki
Pocsaj
Szentpéterszeg
Tépe
Told
Újiráz
Váncsod
Vekerd
Zsáka
Heves
Átány
Boconád
Erdőtelek
Erk
Hevesvezekény
Kömlő
Pély
Tarnabod
Tarnaméra
Tarnaörs
Tarnaszentmiklós
Tarnazsadány
Tenk
Tiszanána
Zaránk
Jász-Nagykun-Szolnok
Nagyiván
Tiszabura
Tiszaderzs
Tiszagyenda
Tiszaigar
Tiszaörs
Tiszaroff
Tiszaszentimre
Tiszaszőlős
Tomajmonostora
Nógrád
Dorogháza
Kisbárkány
Lucfalva
Márkháza
Mátramindszent
Mátranovák
Mátraterenye
Mátraverebély
Nagybárkány
Nagykeresztúr
Nemti
Sámsonháza
Szuha
Somogy
Babócsa
Bárdudvarnok
Bélavár
Berzence
Bolhó
Buzsák
Csokonyavisonta
Csököly
Csurgónagymarton
Darány
Drávagárdony
Drávatamási
Gige
Gyékényes
Gyugy
Hács
Hedrehely
Hencse
Heresznye
Homokszentgyörgy
Iharos
Iharosberény
Inke
Istvándi
Jákó
Kálmáncsa
Kaposfő
Kaposmérő
Kaposújlak
Kaposszerdahely
Kastélyosdombó
Kisasszond
Kisberény
Kiskorpád
Komlósd
Kőkút
Lad
Lakócsa
Mike
Öreglak
Őrtilos
Pálmajor
Pamuk
Patca
Patosfa
Péterhida
Pogányszentpéter
Porrog
Porrogszentkirály
Porrogszentpál
Potony
Rinyakovácsi
Rinyaújlak
Rinyaújnép
Somogyaracs
Somogybükkösd
Somogycsicsó
Somogyudvarhely
Somogyvámos
Somogyvár
Szenna
Szenta
Szentborbás
Szilvásszentmárton
Szőlősgyörök
Szulok
Tótújfalu
Visnye
Vízvár
Zákány
Zákányfalu
Zselickisfalud
Szabolcs-Szatmár-Bereg
Apagy
Aranyosapáti
Barabás
Bátorliget
Beregdaróc
Beregsurány
Berkesz
Besenyőd
Botpalád
Cégénydányád
Csaholc
Csaroda
Császló
Csegöld
Csengersima
Csengerújfalu
Darnó
Encsencs
Fábiánháza
Fülesd
Fülpösdaróc
Gacsály
Garbolc
Géberjén
Gelénes
Gemzse
Gulács
Győrtelek
Gyügye
Gyüre
Hermánszeg
Hetefejércse
Hodász
Ilk
Jánd
Jánkmajtis
Jármi
Kántorjánosi
Kérsemjén
Kisar
Kishódos
Kisléta
Kisnamény
Kispalád
Kisvarsány
Kisszekeres
Kocsord
Komlódtótfalu
Kölcse
Kömörő
Laskod
Levelek
Lónya
Magosliget
Magy
Mánd
Márokpapi
Mátyus
Méhtelek
Mérk
Milota
Nábrád
Nagyar
Nagydobos
Nagyhódos
Nagyszekeres
Nagyvarsány
Nemesborzova
Nyírbéltek
Nyírbogát
Nyírcsaholy
Nyírcsászári
Nyírderzs
Nyírgelse
Nyírgyulaj
Nyíribrony
Nyírjákó
Nyírkarász
Nyírkáta
Nyírkércs
Nyírmeggyes
Nyírmihálydi
Nyírparasznya
Nyírpilis
Nyírtass
Nyírtét
Nyírvasvári
Ófehértó
Olcsva
Olcsvaapáti
Ópályi
Ököritófülpös
Ömböly
Őr
Panyola
Papos
Pátyod
Penészlek
Penyige
Petneháza
Piricse
Pócspetri
Porcsalma
Pusztadobos
Ramocsaháza
Rápolt
Rohod
Rozsály
Sonkád
Szamosangyalos
Szamosbecs
Szamoskér
Szamossályi
Szamostatárfalva
Szamosújlak
Szamosszeg
Szatmárcseke
Tákos
Tarpa
Terem
Tiborszállás
Tiszaadony
Tiszabecs
Tiszacsécse
Tiszakerecseny
Tiszakóród
Tiszaszalka
Tiszavid
Tisztaberek
Tivadar
Tunyogmatolcs
Túristvándi
Túrricse
Tyukod
Ura
Uszka
Vállaj
Vámosatya
Vámosoroszi
Zajta
Zsarolyán
Tolna
Belecska
Diósberény
Dúzs
Értény
Felsőnyék
Fürged
Hőgyész
Iregszemcse
Kalaznó
Keszőhidegkút
Kisszékely
Koppányszántó
Magyarkeszi
Miszla
Mucsi
Nagykónyi
Nagyszékely
Nagyszokoly
Ozora
Pári
Pincehely
Regöly
Szakadát
Szakály
Szárazd
Tolnanémedi
Udvari
Újireg
Varsád
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
Magánszemélyeknek
Eszközbeszerzés 2007-2013
- GINOP - Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése
- Fiatal gazda 2014 pályázat rendelete
Konkrét pályázattal kapcsolatos kérdések
Itt az utolsó óriási lehetőség! |
egy munkanapon belül válaszolunk!
Blended learning (vegyes képzés) |